Flata med klamydia?

Igår fick jag ett underligt telefonsamtal av en trevlig gammal dam som ringde från hud- och könskliniken uppe på sjukhuset. Hon ville bara ha vänligheten att meddela att någon lämnat mig som sexuell referens eftersom denna nu led av klamydia.

− Vad tråkigt för henne, sa jag. Jag ska genast gå och testa mig.
− Ehh, nu förstår jag inte riktigt? Henne?
− Ja, det var år och dar sen jag hade sex med nån snubbe senast, sa jag.
− Jaha... Jasså! På så vis... Men... Ja men... (Letar efter ord och tänker så det knakar.) Jag har i alla fall fått ditt namn och telefonnummer så jag måste ju be dig gå och testa dig.
− Visst kan jag göra det. Det är inga problem. Jag var i och för sig på en undersökning för ett tag sen och då passade de på att testa klamydia, men visst vill du att jag gör det igen så är det inga problem.
− Men är du säker på att du inte haft sex med någon kille nyligen? Sa hon undrande.
− Ja, det borde jag ha märkt annars, sa jag, (och tänkte att det var väl en jävligt dum fråga. Oftast så är man väl medveten om att man har sex med någon, särskilt om det är en snubbe och man inte pippar snubbar nu förtiden.)

Förmodligen är det något gammalt heterosexuellt äventyr som fått klamydia och som måste uppge alla han har haft sex med och så råkade lilla jag finnas med där långt bak i tiden. Han har alltså fått klamydia av nån efter mig, eftersom jag vet att jag inte har det. (Testade som sagt för några månader sen och efter det har jag koll på vilka baciller och kroppsvätskor jag beblandat mig med.)

Dessa tankar kring klamydia fick mig att fundera kring könssjukdomar inom flatvärlden.
Så här står det
här:

"Kvinnor som lever lesbiskt har alltid betraktats som ovanligt fria från sexuellt överförbara infektioner (STI). De få studier som gjorts visar också att sådana sjukdomar förekommer mer sällan hos kvinnor som bara har sex med kvinnor än hos kvinnor som har sex med män.
Hos kvinnor som lever helt lesbiskt förekommer så gott som ingen syfilis, gonorré eller klamydia. Herpes och kondylom är däremot inte ovanliga bland lesbiska, vilket visar att också kvinnor kan föra över infektioner till varandra sexuellt."

Eftersom jag nu ändå har ett ärende uppe på könskliniken så tänkte jag ta och fråga allt jag kan om sexuellt överförbara sjukdomar bland tjejer som pippar tjejer. Det kan bli intressant. Ett inlägg om detta kommer senare.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Killen i fråga ville kanske skryta att han haft sex med många.. He he..
Du fick ju tyst på henne i alla fall.. Klockrent!

Postat av: Linnah

Jag kan förbereda dig redan nu på att du förmodligen inte kommer att få något alls vettigt ut av besöket på könskliniken, så du inte blir besviken. De har för det mesta skrämmande dålig koll på könssjukdomar och hur de sprids, konstigt nog. Se t.ex. här. Eller som när min bästa kompis var säker på att hon fått hiv och läkaren sa att det inte gick att kolla förrän efter 3 mån och hon sa att hennes kompis som är säkrare sex-informatör minsann sa att det gick att kolla tidigare (om än inte lika säkert) och stod på sig och till slut fick dem att testa henne. Eller som för tre veckor sedan när jag ville göra blodprov för att kolla om jag har herpes-antikroppar och läkaren hävdar att det inte GÅR att kolla så (men eftersom jag är envis som en åsna så hävdade jag att det gick, och till slut fick jag lämna blod och i veckan kom mitt besked och visst gick det att kolla!).
För övrigt så smittar alla könssjukdomar mellan alla som har slemhinnor, och jag har då inte träffat någon person utan det hittills! Klamydia smittar även till halsen och ögonen (otroligt omysigt!), och även om herpes och kondylom är de som mest smittar mellan tjejer som har sex med tjejer så kan även alla de andra göra det. Det är mer en fråga om hygien i samband med sex, om man använder leksaker, etc etc. Däremot finns bara ett känt fall med en tjej som smittat en annan tjej med hiv, och då var det mensblod inblandat.
Jag kan ge dig en privatlektion istället, om du vill. Jag är varken virolog eller läkare, men jag kan åtminstone tillräckligt mycket för att informera festivalbesökare om det och hålla föreläsningar om könssjukdomar. ;)

2007-05-12 @ 18:38:30
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com
Postat av: Linnah

Hm, det skulle vara en länk där det stod "Se t.ex. här". Den skulle gå hit: http://anfield.blogg.se/1177439368_en_helt_vanlig_svensk.html

2007-05-12 @ 18:39:39
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com
Postat av: Iris

Ja! Där är de där jag pratade med min vän om för några veckor sedan. Jag sade att tjejsex ger inte sjukdomar och hon sa; Va? Varför skulle de inte det?? *sur för att hon själv lever heterosexuellt förhållande* Så fortsatte hon; Men får ni väl visst??!
Ack, så rätt jag fick nu, för hon gjorde mig osäker just då om jag läst/hört fel. Tack så mycket!

2007-05-13 @ 17:07:56
Postat av: Linnah

Iris: Det där är alltså inte sant. Tjejer som har sex med tjejer får visst könssjukdomar. Inte lika frekvent, men visst får vi det.

2007-05-13 @ 18:37:39
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com
Postat av: Femmelicious

Linnah, tack för ett långt och informativt inlägg! Jag använder det gärna i nästa inlägg om det är okej. Hur kommer det sig att du är så insatt i just detta? Tydligen är det inte så vanligt tyvärr. Verkar vara allmän dålig kunskap kring detta. Som du sa så tror inte jag heller tyvärr att jag kommer få så många vettiga svar på sjukhuset. Det jag kan tänka mig att de säger är väl att det kanske är ovanligare, men att det dock ändå är fysiskt möjligt att tjejer kan smitta varandra. Slemhinnor som sagt.

2007-05-13 @ 23:48:39
Postat av: lebben på webben

hehe, minnen från förr är uppenbarligen inte alltid positiva. ;)

2007-05-14 @ 16:45:03
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1044
Postat av: Linnah

Jag är RFSL-skadad. ;) Plus att jag har en tendens att lägga alla töntiga detaljer på minnet, samt att jag har ett lite sjukligt intresse för virus, haha. Men jag antar att efter ett antal utbildningar där första ger baskunskaperna och de efter det mer fyller i små luckor och ger än mer detaljer (plus att man också har mer kvalificerade frågor efter ett tag) så har man lärt sig rätt mycket, och än mer av att berätta för andra. Jag har en tendens att hålla privatföreläsningar för mina kompisar. ;) Använd absolut det jag skrev i nästa inlägg, men maila mig gärna så kan jag ge dig bättre info. Btw så planerar jag att bli den första av alla flator i min bekantskapskrets att testa att faktiskt på riktigt använda slicklapp!

2007-05-14 @ 20:25:56
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com
Postat av: Linnah

Och jag kanske borde skriva att om du vill maila så finns jag på [email protected].

2007-05-14 @ 20:27:02
Postat av: Iris

Världen är ond :(

2007-05-16 @ 23:51:53
Postat av: sigge

hej..jag har precis varit med om samma sak som du..måste i alla fall gå testa mig.

2007-06-17 @ 00:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback