Angående beslutsångest

Hur ska jag kunna välja mina livsval när jag inte ens kan bestämma meny på McDonalds? Det finns så otroligt många val vi gör och tvingas göra varje dag. För oss som har lite svårt med det här att bestämma sig så innebär det flera timmar vånda varje dag. Det börjar redan på morgonen när jag går upp. Vilka kläder ska jag ha idag? Vilken frukost ska jag äta? Ska jag tvätta håret eller inte? När jag lyckats ta mig iväg till jobbet så brukar allt flyta på ganska bra. Problemen börjar hopa sig framåt lunchen. Vad ska jag äta? Ska jag gå ner till stan eller ska jag handla i restaurangen? Om jag går ner till stan, ska jag äta sushi, baguette eller någon annan hämtmat? Eller ska jag kanske äta i stan? Ni förstår problematiken... 

Stod i McDonaldskön igår med bästa killpolaren då han utbrister "Alltså jag tycker synd om dig. Hur ska du kunna bestämma dig för de viktiga sakerna i livet när du inte ens kan bestämma dig för vilken hamburgare du ska äta?" 

Jag funderade lite på det sen och kom fram till att mina livsval väljer jag nästan aldrig och jag brukar inte heller ha någon beslutsångest kring dem. Det blir som det blir. Om jag inte väljer så väljs något åt mig. Ibland väljer jag två eller tre vägar samtidigt. Förr eller senare så skiter sig några av dem och då fortsätter jag på de som verkar funka. Ibland försätter jag mig i så knepiga situationer att jag nästan ser mig själv i tredje person och tänker "Aha, det här ska bli kul att se hur hon lyckas trassla sig ur. Moahaha!" 

Förra sommaren exempelvis, då var jag kär i en person, dejtade en annan och var väl lite ihop med en trejde*. Jag hade en hektisk sommar. Och jag valde ingen, och jag valde inte bort någon heller. Jag bara fanns. Och gjorde lite hur som helst. Till slut så valde personerna åt mig när verkligheten hann i kapp. Och jag slapp alltså beslutsångest. 

I mitt projekt "starta ett nytt och bättre liv" är detta en av de viktigaste punkterna jag ska öva på. Jag ska fundera lite över om det inte är smartare att satsa lite mer på de viktiga besluten i mitt liv, typ vem jag ska vara kär i, och lite mindre på de obetydliga, typ vilka strumpor jag ska välja idag. På något sätt låter det som en bra idé. (Förövrigt så har McDonalds inte gjort det lättare att välja när man nu kan kombinera alla möjliga minimorötter och fruktsallader och tusen andra tillbehör, men det är väl bra för vanliga människor kanske.)

Snart kommer Bruden M till mitt jobb. Jag ska göra henne och hennes stackars lilla urinväg sällskap till vårdcentralen.


  * Jag måste försvara mig och säga att han jag lite var ihop med var en snubbe som blev kär i mig och efter att ha fått låna min extranyckel när jag var på jobbet så flyttade han in utan förvarning. Då hade vi träffats i typ två veckor. Vi hade knappt lovat varandra trohet, därför anser jag inte att jag att jag brutit mot någon av de sju synderna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tackar för din närvaro under pupp/urin besöket på vårdcentralen idag ;)

2007-03-26 @ 16:25:49
Postat av: Greken

hehe du e så skön vännen.. och du.. solen skiner idag!

2007-03-26 @ 18:06:56
Postat av: Svennen

Jag tycker du är ond. Fast, vänta nu här... det är ju jag också! Inte var det bara du som hittade på dumheter i somras.

2007-03-26 @ 20:36:05
Postat av: S

Träffande inlägg! Jag avskyr också att välja och är precis lika ambivalent som du. Men jag tror det är ett samtidsproblem. Andra generationer har haft sina folkbekymmer. Tänk på våra föräldrars tid, dom hade typ två gymnasielinjer. A eller B. Hur många tusen finns det idag?

Och det där med kärlek är ännu värre. Jag har också gjort som du, kört på tills det ena eller andra skiter sig eller nån ger upp /säger till mig/nånting annat. Men sen kom jag på att om jag väl tar mig ansvar, så KAN jag ju faktiskt vara med och påverka resultatet.... alltså, det är en rätt grym grej! Om man kommer på att man vill nånting lite mer än det andra, vill säga... fast det kan ju ta ett tag att komma fram till....

Postat av: Femmelicious

S! Ansvar is the shit alltså. Jag ska testa det. Det verkar som en bra grej. Och visst är det härligt att man faktiskt kan påverka resultatet. Just nu lutar det lite åt ett håll. Och jag tror jag ska våga satsa. Även fast det är läskigt. Tack för kommentaren! :)

Svennen och greken, kul att ni också har hittat hit ;)

2007-03-27 @ 17:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback