"RFSU borde ju veta eller?"

Igår var jag och testade mig för könssjukdomar. Ja, se tidigare inlägg för förklaring till varför. Jag orkar inte skylla ifrån mig i varje inlägg. Det räcker med föregående. När jag nu ändå var där så passade jag på att fråga doktorn om hur det egentligen är det här med könssjukdomar mellan tjejer som har sex med tjejer. Könssjukdom är nämligen inte det första man kanske associerar med brudsex, vanligtvis.

Doktorn som var en äldre, lite rund kvinna i rött hår. (Vissa som råkar ha listat ut vem jag är och vet hur jag såg ut i håret nyss kan jag meddela att doktorns hår var väldigt brunt jämfört med mitt. Jag har förövrigt färgat det svart nu, jag blev less på att alla konturer jag såg vart jag än tittade lyste rött.) Doktorntanten var så som man vill att alla doktorer ska vara. Hon var lugn och trevlig och förklarade det här med tjejsex med både röst, mimik och kroppsspråk med armar och ben. Jag satt storögd och tittade på och nickade och mm-ade och höll med när jag tyckte att det passade.

Hon förklarade att såna saker som klamydia är svårare att smitta mellan tjejer eftersom den kräver mycket fukt och gnussande. (Hon sa så.) Bakterien dör ganska fort när det blir torrt. MEN, sa hon också. Det gör det bara ovanligare, inte ovanligt. När jag sa "du, jag skriver på en grej" och låtsades att min blogg var någon superviktig sexualupplysningskanal till hela gayvärlden, "skulle jag kunna citera dig?" Men då började det plötsligt rycka lite osäkert i mungipan på trygga doktorn. "Alltså" började hon. "Jag är ju inte någon expert på den här typen av sexuellt umgänge, men RFSU borde ju veta eller? Jag kan ju bara prata utifrån mina egna erfarenheter som läkare."

Jaha, tänkte jag. Så det hon satt och snackade om innan då? Och varför blir inte läkare utbildade i sexuellt  umgänge och sexuellt överförbara sjukdomar bland homosexuella? Och då även tjejer?

Vidare så förklarade hon att saker som herpes till exempel kan smitta, men att det finns olika typer av herpers. Äsch, för att göra det simpelt klistrar jag in Linnahs kommentar här. För ni sa typ likadant båda två.

"Vill också påpeka att närmare 80% har herpes, antingen typ 1 eller typ 2, de flesta föds med det eller får det senare men får aldrig någonsin några symptom. (Enda sättet på vilket du kan kolla det är via blodprov då man testar för antikroppar. Och för att få göra det kan man få bråka rätt mycket - ask me...) I princip alla som nånsin haft mer än två sexpartners har någon gång haft eller kommer att få en könssjukdom, även om många inte vet om det. Kan också meddela att det t.ex. finns 20 olika sorters kondylom, varav bara 4 ger symptom, och på de fyra sorterna är det bara 70% av befolkningen som KAN få symptom!"
-
Linnah

Herpes kan till exempel ligga latent i kroppen utan att man får utslag. Då har man bildat antikroppar och det är därför svårare för viruset att bryta ut. Har du däremot aldrig kommit i kontakt med smittan så har inte kroppen bildat några antikroppar och kroppen är inte skyddad.

Samma Linnah delade med sig av denna information redan första gången jag började älta det här med min eventuella klamydia.

"För övrigt så smittar alla könssjukdomar mellan alla som har slemhinnor, och jag har då inte träffat någon person utan det hittills! Klamydia smittar även till halsen och ögonen (otroligt omysigt!), och även om herpes och kondylom är de som mest smittar mellan tjejer som har sex med tjejer så kan även alla de andra göra det. Det är mer en fråga om hygien i samband med sex, om man använder leksaker, etc etc. Däremot finns bara ett känt fall med en tjej som smittat en annan tjej med hiv, och då var det mensblod inblandat. Jag kan ge dig en privatlektion istället, om du vill. Jag är varken virolog eller läkare, men jag kan åtminstone tillräckligt mycket för att informera festivalbesökare om det och hålla föreläsningar om könssjukdomar. ;)

- Linnah

Om du jobbar kvar på Pride i år och informerar om könssjukdomar så ska jag stå där och anteckna febrilt och lära mig så mycket jag kan. Tycker verkligen att såna här saker är dödsviktiga. Och det är de ju också.



 


Kommentarer
Postat av: Linnah

Haha! Så fint, och skoj med en läkare som faktiskt hade koll och som inte bara frågade "vadå, är du en lesbian?!"
Jag kommer inte att jobba med säkrare sex på Pride, däremot kommer jag att jobba i vårt tält och med tusen andra saker, så det är bara att stoppa mig så kan jag informera för det sitter i ryggmärgen. ;)

Postat av: Lintin

Åååh jag blir så suur! Dessa förbannade djävlighetsvirus som kryper runt i våra privates. Om inte de fanns hade man kunnat shagga runt utan ågren eller oro.

2007-06-13 @ 22:23:10
URL: http://www.lintins.blogspot.com
Postat av: Nathalie


yisses, jag va med om exakt samma grejj, fast på en ungdomsmottagning.. kan säga att allt blev en enda stor pinsam grej av det hela. kul blogg btw.. ska fortsätta läsa..

2007-06-28 @ 21:20:19
URL: http://adoremy.blogspot.com
Postat av: Femmelicious

Kul att du gillar bloggen Nathalie :) Jobbigt att det blev en pinsam grej för dig. Jag har inte kollat svaren ännu. De har telefontid två timmar i veckan och jag har glömt att ringa och kolla i tre veckor nu... Inte bra.

2007-06-28 @ 23:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback