Kan man ragga kompisar?

Ju äldre man blir desto svårare är det att skaffa sig nya kompisar. Eller är det bara det att uttycket kompisar istället byts ut mot att man som vuxen skapar kontakter? Men jag vill inte ha kontakter, jag vill ha polare. Såna som man vuxit upp med eller gått i skolan med eller som man träffat i andra sammanhang och som man kan hänga med och prata om viktiga saker med.

De kompisar jag har nu är helt underbara och det svider i mitt lilla hjärta att de snart ska flytta härifrån utan mig. Nu slutar ju plugget, vilket kommer innebära att alla flyttar tillbaka till sina töntiga hemstäder. VARFÖR undrar jag? Det är ju superkul att bo i en norrländsk liten stad, som i och för sig inte har några roliga jobb, något vettigt att göra på fritiden och människor som bara glor och nästan inte pratar, men FÖRUTOM det? Det finns ju säkert jättemånga fördelar, bara det att jag inte kommer på några nu. Så jag byter helt enkelt ämne.

Min poäng är i alla fall att jag har ÅNGEST över att bli ensam och kvarlämnad här uppe medan alla de andra flyttar iväg. Bästa killpolaren kanske bli kvar ett tag, det hoppas jag. Men en vacker dag kanske han också tar sitt pick och pack och törs flyga ut ur mammas fågelbo och klarar sig utan hemlagad lasagne-matlådor. Det får bara inte hända.

När man inte pluggar längre och man jobbar på ett jobb med högre medelålder än sin skostorlek har man liksom inga direkt strategiska utgångslägen för att hitta nya polare. Man kan ju inte ragga upp någon på Hemköp som man tror skulle bli en bra polare. Hur skulle det se ut?

− Hej, jag ser att du också ska handla ekologiska bananer, vi kanske har mycket gemensamt. Vad sägs om att se på TV på lördag?

Och även om personen säger ja, tror den säkert bara att jag vill pippa. Men om man redan är extremt nöjd med sin partner, men man bara vill ha någon att dela sina ekologiska värderingar angående bananodling med?

Två tjejpolare var ute i lördags och hittade en tjej som de absolut ville bli kompis med för att hon verkade så cool. De hängde efter henne hela kvällen och försökte vara sociala. Typ som man gör på Sims. Jag var själv inte där, så jag vet inte hur det gick. Men enligt säkra källor föredrog hon de kompisar som hon redan hade och som hon gick dit med.*

Nu ska jag gå till Hemköp. Jag blev så sugen på grillad banan och choklad.


* Detta är en efterkonstruering som jag blivit ombedd (läs: tvingad) att lägga till:
De fick i alla fall till slut hennes nummer.

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag såg faktiskt en lapp på skolan idag, en tjej som sökte nya vänner. Du kanske ska sätta upp en lapp på Konsum?

Postat av: Femmelicious

Hehe ja, det är ju en idé. Eller så ska jag utveckla min förmåga att ibland få för mig att min vänstra tumme har ett eget liv och kan tänka och prata och se på tv med mig.

2008-05-09 @ 17:22:23
Postat av: Helena

Och du som har så stora fötter..;)
Men jag kan vara din kompis om du vill. Jag har ju bara en kompis i den här jävla stan och hon har ju aldrig td med nåt annat än fotboll, som du kanske har lagt märke till.

2008-05-09 @ 19:21:47
Postat av: Femmelicious

Helena, jag vet. Hon och sin jävla fotboll. Vi kanske ska starta ett alldeles eget anti-fotbolls men kompisar ändå-team ;)

2008-05-09 @ 22:52:58
Postat av: Elisabeth

Nu för tiden träffar nog ganska många nya vänner över nätet. Och träffar man en och börjar umgås kan man ha tur och lära känna hela vänkretsen.

Men visst är det svårt, vi kanske skulle börja heja på folk som ser intressanta ut på bussen istället?

2008-05-10 @ 00:31:37
URL: http://elisabethmedh.blogg.se
Postat av: sarah

Samma här, man vill ha polare! Jag kan bli din vän =) haha. Jag och min sambo så kan vi ha dubbeldejter och vara polare samtidigt som vi ser glada ut =)Hade jag ägt stället där jag jobbade så skulle jag lätt anställa dig så kunde vi dra ner medelåldern ihop, lite små segt att vara den enda under skostorleksåldern ibland :P

2008-05-10 @ 02:03:38
Postat av: Stina

Men vi fick hennes nummer i alla fall! Det är väl bra jobbat?

2008-05-10 @ 03:34:00
Postat av: Helena

Ja! Det verkar vara en sån skön stämning och en "det är vi mot resten av hela jävla världen och fan ta den som kommer och bråkar med mina lagkompisar"-anda i alla fotbollslag och jag är lite avundsjuk på den. Vad tror du? Får vi ihop ett lag? Det kanske är fler som vill vara med,förresten. Vad har vi för krav? Man ska köpa ekologiska bananer och ha 40+ i skostorlek?

2008-05-10 @ 07:34:02
Postat av: Killen

Jag ska inte flytta på ett bra tag vännen. Ska juh göra stor kariär här i lilla staden. Sen ska vi juh åka ner och hälsa på alla de andra och ragga upp nya kompisar på vägen. Men visst håller jag med om att det kommer bli svårt att säga hejdå till alla. Men så länge de har en adress i Sverige och Mobil så är det juh
ingen fara!


PS. Sen är väldigt svårt att inte ha sin mamma i närheten. Jag kan inte lagat något annat änn Sushi, sallad, och wok.

2008-05-10 @ 12:38:38
Postat av: sjuksyrran

Härlig blogg du har! Jag är lite av expert på att ragga kompisar...:) Haft samma problem härnere i södern.

2008-05-13 @ 00:24:56
URL: http://miljonresan.blogg.se
Postat av: Den där Manuela

du får dra dig söderut, till sthlm eller nåt, så kan vi dricka flatöl på Roxy och utbyta viktigheter :)!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback