Ett tabubelagt ämne

Jag kan skriva vitt och brett om sex i alla dess former, men dagens inlägg tvekade jag faktiskt inför att skriva. Men jag är inte den som är den. Så here it goes.

Det handlar om bajs-vett och etikett. Det är ju så att det man gör på toaletten är någonting som bara man själv vet någonting om. Mina tankar och funderingar är bara mina egna, men därför undrar jag hur andra tänker kring samma sak. 

Bajsbekymmer 1: Lukten
Du går in på en toalett där ditt luktsinne gör bedömningen att här har tydligen någon gjort nummer två alldeles nyss. Det luktar skitäckligt med andra ord. (Sorry, jag var tvungen.) Du kissar bara, och det går relativt snabbt. När du kommer ut från toaletten så upptäcker du att det står någon och väntar på sin tur. Känner du då ett plötsligt behov att förklara dig, att det inte är DU som har... ja ni vet...? Eller är det bara jag som helt osmidigt får lusten att säga "Det luktar inte så gott, så du vet! Jag ville nästan inte gå in för det luktade bläää..." 
Problemet uppstår när man sedan fällt den kommentaren. Kommer den köande toabesökaren att tro att jag skyller ifrån mig för att dölja att det ändå var JAG som bajsade? Är det bättre att vara tyst? Tänker den nödiga då att "eftersom hon inte sa något så borde det ha luktat redan innan hon gick in." Hur kommer man undan?? Hur kan man förklara att det inte var jag? Särskilt om det mot förmodan skulle ha varit jag....
Svårt. Är det bara jag som tänker så här?

Bajsbekymmer 2: Bajsnödig med partner
Jag är en sån tjej som inte kan bajsa så min partner märker. "Urlöjligt" tänker nog många. "Nej, det kan inte jag heller" kanske någon tänker? Eller!? De första två månaderna när jag var tillsammans med förra flickvännen så kom jag alltid på olika knep när magen började knorra. Min kompis bodde granne med henne så när nöden trängde på blev jag alltid tvungen att gå och "prata" med henne, eller "hämta något" hos henne, eller "hjälpa henne" med något. Ibland klockan tolv på natten.
- Krävande vän det där, tyckte exet.
- Japp, men jag måste gå och hjälpa henne. Det är skitviktigt! (Sorry, jag kunde inte motstå igen.)
Är jag knäpp eller är tjejer så här? Under hela vårt förhållande så märkte jag inte att hon bajsade en enda gång. Man har ju hört att tjejer inte bajsar. Kan det alltså vara så att jag är den enda som faktiskt gör det?!

Bajsbekymmer 3: Ljudet
Efter ett tag brukar jag ändå klara av att gå på toa fast än min partner är hemma eller i närheten. Det återstår dock ett problem. Ljudet. Jag vill inte att partners ska HÖRA vad jag gör. Även om hon kanske VET ändå. Här är plumspapperet the shit. Kombinerat med spolande vatten och rasslade med toapapper så hörs det inget alls. Ibland om nöden inte har någon lag alls så brukar jag passa på att sjunga en hög druttelutt också. Liksom för att avleda uppmärksamheten. Om jag bara kissar så kör jag bara skvalpapper. Eller så försöker jag pricka "väggen" och inte rakt ner i vattnet. Då förmildras skvalet.

Är det bara jag som funderar över sånt här? Eller har alla sina egna speciella toaknep och toalett-egenheter?

Kommentarer
Postat av: 99% FLata

Jag har exakt precis samma funderingar, fast de besvärar mig inte så mycket.

1. Jag är tyst. Det blir fel hur du än gör ändå.

2. Första 3 dagarna tillsammans i förra förhållandet kunde jag inte gå på toa. Fan vad jag mådde dåligt.

3. Papper, papper, papper. Fast jag tycker det är jobbigt när det tar så lång tid att det är uppenbart vad jag gör. Spolar aldrig vatten för då fattar man ju direkt.

Bajsgrejen är nog en typisk tjejgrej man får lära sig när man är liten. Tjejer gör liksom inte sånt. Samma sak med att äta mycket på dejter t.ex.

Postat av: Femmelicious

99%
Vad härligt att det inte bara är jag som tänker så här. Okej, men spola vatten ska man inte alltså. Shit. Men jag får utveckla sången istället då :)

2007-03-27 @ 17:46:21
Postat av: Gammal är äldst.

Ojoj. Chilla, är allt jag vill säga. Alla bajsar. Så är det. Det finns andra saker att oroa sig för än vattenspolande. Please tjejer! Vi har viktigare saker för oss ju!

2007-03-27 @ 22:17:05
Postat av: stina

vadå chilla. alla får väl göra som dom vill. antingen så försöker man bibehålla det sista man har kvar av sin provata sfär och samtidigt visa att man respekterar den andra tillräckligt mkt för att inte vilja att den ska höra en bajsa... eller så struntar man i det.

2007-03-27 @ 23:13:27
Postat av: Verbal Kint

1. Jag är tyst. Det blir fel hur man än gör.

2. Passar på denna, för långt tillbaka för att minnas.

3. Plumspappret, men inte vattnet. Som sagt så blir det uppenbart då.

Vet inte om bajsgrejen är en typsik tjejgrej. Jag är av typen kille och har alltid haft ångest för de här sakerna.

2007-03-28 @ 09:56:27
URL: http://vadsvartdetar.blogspot.com/
Postat av: Greken

Oj Hett ämne .. men vad känner du när du vet att din partner är på din toa och bajsar? ...om man vänder på det altså.. och skulle du tro på personen i Bajsbekymmer nr 1? skulle inte jag göra

2007-03-28 @ 14:52:01
Postat av: Linan

Hahaha! Tack för ett gott skratt och konstaterande att jag och min syrra inte är ensamma om detta. Hon är hetro, jag homo och ändå har vi precis samma problem. Kanske ett släktdrag då...Nåja.

I början av mitt nuvarande förhållande hade jag såå svårt för detta (dock inte alls på samma nivå som syster min, som kan låta bli i en vecka om det behövs). Jag såg till att vakna extra tidigt på morgonen för att göra det när hon sov, under täckmanteln att jag duschade. Vilket jag gjorde efteråt. Det tyckte jag funkade bra. Så småningom blev jag dock busted (nu varnas känsliga för detaljer!), hennes toa spolade inte helt perfekt en gång så när hon gick in senare såg hon...hmm, rester. Nu tror väl alla att detta döda allt vad romantiken kan tänkas heta, men det blev faktiskt en positiv sak. Efter detta har ingen av oss haft problem med det. Angående ljudet brukar vi be den andre skruva upp tv:n/radion när det är dags. Haha, okej inser hur skumt detta måste låta, men så har jag det iallafall :) Tack för ordet!

2007-03-28 @ 21:20:37
Postat av: Iris

2an och 3an har varit stora bekymmer sens länge, hihi, de värsta är att jag tror de är mest tjejer som har de där besvären, om nu någon har de, känns lite sorgligt på någe vis... Okej, de sista lät konstigt säkert i de här sammanhanget *bara ler*

2007-03-30 @ 01:49:33
Postat av: från samma stad som du

jag har luskat ut vilken stad du bor i. där växte jag nämligen också upp. vad sägs om ett vårhångel? blir så sugen på dig när jag läser vad du skriver...

2007-04-01 @ 20:29:58
Postat av: Femmelicious

Haha oj, kunde du luska ut vilken stad jag bor i genom ett inlägg om bajs? Man, that's impressive! :)

2007-04-02 @ 09:16:18
Postat av: Manuela

Haha! Igenkännande till 100 % :)! Min tjej skulle alltid ner i tvättstugan, ut och handla eller ngt annat jämt, men till slut fattade jag vad hon egentligen gjorde - använde toaletten i tvättstugan.
Det där med vad man ska säga och inte säga efter att ha råkat gå in på fel toalett är, och förblir, ett mysterium. Jag lyckas alltid välja just de toaletterna..

2007-04-03 @ 11:03:16
URL: http://gioia.blogg.se
Postat av: 100% flata, haha.

Haha! Roligaste på länge!

1. Det blir fel hur man än gör, förhoppningsvis har man varit på dass en såpass kort stund att personen efter fattar att man inte för allt i världen kan ha hunnit med att sprida denna odör.

2 & 3.Om man väsnas för mycket blir det ju alldeles för uppenbart. Det bästa måste väl ändå vara att sätta på TV:n eller stereon och sätta sig på dass och läsa så man inte tänker på att partnern kan tänkas höra de underliga ljud man framkallar. Papper fungerar alltid med att dämpa plumsandet. Min syster är dock av den arten som inte gör någon hemlighet av vad det är hon sysslar med, och brukar tjoa inifrån toaletten att man måste höja ljudet för hon vill inte ens höra sig själv bajsa. Illailla!

2007-04-05 @ 20:07:45
URL: http://szkw.blogg.se/
Postat av: Elenaria

1. Eftersom jag kom på att det ju inte är mitt bajsande som luktar för den som kommer efter mig om det nu redan luktar när jag kliver in, kanske den personen också kommit på det. Så det är inga kommentarer om saken som gäller.

2 & 3. I familjen jag växte upp i hade vi fläkt som lät och eliminerade problemet.
Numera bor jag i en lägenhet där man hör grannarna urinera (bland annat), så jag har blivit litet luttrad. Det gäller att sikta rätt och vara diskret om det är folk i lägenheten (som jag alltid varit efter lång erfarenhet av delad lägenhet), och bita i det sura äpplet och tänka att alla gör samma sak och bränna en tändsticka så att lukten försvinner... Med nuvarande pojkvännen vars rekordtid är 2 h 40 minuter (han hittade en bok) gäller uppfostringstaktiken - pinka du med halvöppen dörr, men gäller det nummer två stänger du den och öppnar fönstret efteråt. Tack och lov är ljud inga problem med herrn. Ännu en liten sak att glädjas över i förhållandet.
I Japan har de på många ställen små apparater på väggen som man kan trycka igång, så låter ett spolljud. Sedan kan man stänga av det när man är klar. Det sparar mycket vatten. När jag är i Japan är det ljuddämparpapper, diskret teknik, spolning av vatten och hela köret som gäller. Seden dit man kommer... >.<

2007-04-10 @ 23:42:43
URL: http://pointyear.blogspot.com
Postat av: Eskil

är det inte så att man på något sätt alltid känner sig ensam om detta bekymmer (angående det då man har en flick/pojkvän)? Jag har så många otroligt underliga strategier för mig i dessa sammanhang, samtidigt som personen jag för tillfället är tillsammans med ej ens verkar behöva kissa med jämna mellanrum.

2007-04-27 @ 14:35:19
URL: http://dessadimmigadagar.blogspot.com
Postat av: Osmo

Sent tillkommet inlägg (och kanske OT eftersom jag är hetero och man? Ursäkta i så fall.), men jag kan lova att du inte är ensam om det här. Och det är på intet vis ett exklusivt kvinnligt beteende. Min flickvän/sambo bajsar loss närhelst hon behöver, men jag, 30+-årig man, väntar alltid tills hon har gått och lagt sig, om det är möjligt. Jag använder heller aldrig allmänna toaletter eller (ugh) bajamajor till nummer två. Det är ett heligt och känsligt tillfälle som kräver ensamhet, stillhet och avslappnat läge. Dock fantastiskt skönt när man får göra det ifred.

Hon har för övrigt aldrig hört mig fisa. Vilket känns bra.

Av de samtal jag har fört verkar det vara vanligare med dylika toalettnojor bland män än bland kvinnor i min bekantskapskrets. Men den är lite udda på många sätt och kanske statistiskt representativ...

2007-04-30 @ 14:47:20
Postat av: Osmo

INTE statistiskt representativ menar jag förstås.

2007-04-30 @ 14:47:47
Postat av: Femmelicious

Osmo, tack för att du upplyser mig om denna manliga aspekt! Har aldrig tänkt på att killar/män skulle kunna ha något problem med det här. Men som med allt så ska man alltså inte generalisera. Lustigt också att din tjej inte har några problem alls, medan du har. Är det här nåt ni pratar med varandra om?

2007-04-30 @ 17:54:50
Postat av: dracodormi

Haha! Jag och min flickvän är så på varandra när vi ses så vi går in på toaletten tillsammans. Någon sitter på toan och kissar medan den andra tvättar händerna.

Ska man göra nummer två berättar man det och kör ut den andra ur toaletten. Eventuella ljud är inget konstigt. Vi brukar fråga varandra efteråt om det gick bra. ^^

2008-01-21 @ 02:00:10
Postat av: en_anna

Jag har nyligen snubblat över din blogg och läser mig sålunda igenom gamla inlägg innan jag börjar med de mer aktuella. Bifogar en bra text på temat: http://www.poeter.se/viewText.php?textId=239260 Litet OBS: det är inte jag som har skrivit denna, jag bara gillar den skarpt.

2008-04-24 @ 10:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback