Mitt nya ord: Snippa

När jag jobbade på dagis gick pojkarna runt och pratade vitt och brett om sina snoppar. De hade glömt att torka den, de hade ont i den, det kliade på den, ja ni förstår. Men tjejerna pratade inte på samma sätt. Och om det sved så sved det i snäckan, kissimurran, musen, kissen, puppan eller någon annan "söt" omskrivning.

Det är klart att flickorna redan som små blir blyga inför sitt kön om de inte ens får säga ett riktigt namn om den. Killar är snoppsjälvsäkra redan på dagis, men flickorna blir kvinnor utan att veta vad grejen där nere egentligen heter.

När ordet snippa kom tyckte jag att det lät klockrent. Det ska jag absolut lära mina barn i framtiden. Det låter inte laddat åt något håll. Snopp, snippa, snippa snopp. Problemet är att det inte är så många som använder det ännu. Och okej, oss emellan så kanske man inte kläcker ur sig "Åh ta mig i snippan" men det kan funka i väl så många andra sammanhang. "Jävlar nu har jag svamp i snippan igen."

Nu läste jag i DN att
snippa-kampanjen har dragit igång. Bra initiativ! Hurra för snippan!

Kommentarer
Postat av: B

Ja, fitta i all ära, men det är inte snyggt när en treåring säger att det svider i fittan...

2007-06-05 @ 00:58:36
Postat av: Saga

Det ska jag också börja säga!

Postat av: Inte som alla andra

Äta, sova, gråta är tillbaka på ny address
precis här, hos mig... Karro

2007-06-05 @ 12:05:36
URL: http://sweetsourandhot.blogspot.com/
Postat av: Femmelicious

Karro, det är noterat! :)

2007-06-05 @ 23:45:50
Postat av: Linnah

Jag tycker att snippa är ett alldeles för gulligt ord det också, och framför allt är det en omskrivning av snopp vilket innebär att tjejerna än en gång blir en namngivna i relation till killarna. "Efter mannen skapade Gud kvinnan av hans revben" typ. Jag tycker att brudar ska ha ett alldeles eget ord som inte är förknippat med snubbarnas, som inte är gulligt. Fitta är kanske en aning vulgärt för en 3-åring, det kan jag hålla med om, men jag tycker inte om snippa.

2007-06-06 @ 12:33:55
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback