Konsten att överleva en sväng till IKEA

Jag och flickvännen har startat ett (evighets?)projekt. Vi renoverar och köper nya möbler. Häromdagen befann vi oss därför på IKEA. Vi hade lånat svärfars Volvo kombi så att vi kunde packa in hejdundrandets många platta paket. Nu visade det sig att paketen inte bara var platta utan också väldigt långa vilket resulterade i att flickvännen fick skjuta fram passagerarsätet så långt att hon immade igen rutan med näsborrarna. Paketen stack ändå ut två decimeter.

Flickvännen knöt fast alla paketen och bagageluckan och surrade fast allting på ett sätt som ingen någonsin sett på maken. Knuten innehöll rep, en massa öglor, plastkrokar och en dunk olja (som säkerligen hade en rimlig funktion men som jag aldrig lyckades förstå.) Syftet med knytkalaset i bagageutrymmet var i allafall (som hon förklarade) att bagaget varken skulle kunna röra sig, ramla ut, eller bli stulet eftersom ingen skulle orka sätta sig in att försöka få upp luckan och alla knutar.

Jag tror däremot inte att någon spontanknycker tre paket på 40 kilo på ICA-parkeringen på fem minuter när man måste springa in och köpa lite köttfärs och tamponger. Men så är jag ju blåögt naiv också. Det tyckte i alla fall flickvännen. Så småningom bar det iväg hem och flickvännen ropade att jag skulle sakta ner i alla uppförsbackar. (Det gick tydligen för fort i 40 km/h.)

Problematik nummer ett uppstod i trappuppgången eftersom vi inte har någon hiss. Men två stolta flator som man är så klarar man sig utan starka män, och därför bar vi som två bisonoxar utan att klaga. Eller jag klagade, eftersom jag dagen till ära var iklädd värsta femmeflatsmunderingen med högklackade skor och en liten tight jacka, men det var bara för att jag höll på att ramla hela tiden.

När vi äntligen fått upp hela skiten i lägenheten kom vi på att vi först var tvungna att bära ut möblerna som redan stod där. Vi stötte därför på problematik nummer två när vi insåg att mitt ex har belamrat hela vår vind med sina grejer medan hon hyr ut sin lägenhet och har flyttat till Stockholm. Vi fick pressa ihop vindsgrejerna, på bekostnad av två numera ihoptryckta cyklar och en krokig plastgran. Men det gick.

Just nu bor vi i en trea varanv tre rum av tre möjliga innehåller wellpapp, plast, ikeaskruvar och två galna katter som ser ut att leka fångarna på fortet. En viktig skruv har redan försvunnit. Jag säger inte att det var katterna. Men det var det.

Kommentarer
Postat av: Evei

har idag haft en tripp till IKEA. Jag cyklade hem med ett paket på 140 cm brett på cykeln, jag lärde mig snabbt att ta ut svängarna efter första närkontakten med en lyktstolpe. Vännen cyklade med en gardinstång fastsurrad på längden, vi lyckades till och med sätta en liten vimpel längst bak så att folk höll avstånd... Vad man inte gör för sitt hem...

Postat av: Maja

Hahaha, låter onekligen spännande!

2008-03-11 @ 00:01:30
URL: http://savic.blogg.se
Postat av: Joe

Det finns nog inget ställe som är så effektivt att flatspana på som Ikea, där man man vandra runt en hel dag och köpa alldeles för många chokladkakor av kalasbruden i kiosken...

2008-03-12 @ 11:51:38
Postat av: sarah

underbar läsning som alltid! jo man tackar, det kan bli riktigt knepigt när man är i "göra-nytt-fasen" mkt bärande och krånglande :P men var det verkligen katterna som tog skruven :P ?

2008-03-12 @ 12:25:51
Postat av: Joe

Appropå ingenting så är få ställen är så optimala som IKEA när det gäller flatspaning, man kan gå runt en hel dag och dregla, och avsluta med att köpa choklad av puddingen i kiosken.. ;)

2008-03-13 @ 10:47:21
Postat av: Jeremiah

nu slår jag slag i saken. jag smygläser din blogg lite då och då när jag klickar mig vidare från Brudens Blogg. Och jag måste bara säga att jag tycker att din blogg är jättebra. Den är rolig och trevlig och mysig, verkligen allt. Jag vet inte varför jag inte läser den
hela tiden, vågar väl inte lägga till den i listan i huvudet på adresser att komma ihåg. Men det är nog dags nu. Jättebra läsning hursom!
Kram C.

2008-03-18 @ 18:12:28
Postat av: Femmelicious

Jeremiah, kul att du tittar förbi då och då och tack för komplimangerna! Jättekul att du gillar bloggen! Jag har varit jättedålig på att uppdatera den på sistone.. Skolan tar knäcken på en.. Men nu börjar jag se ljuset i utbildningstunneln, så jag hoppas att bloggen får ett uppsving snart ;)

2008-03-19 @ 11:50:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback