Finns flatighet?

Fick en fundering i kommentarerna sist. Elvira undrar:
I ett inlägg menar du att det inte finns något som är "typiskt flatigt" för att sedan i din personbeskrivning prata om flatvärlden. Vad är din åsikt egentligen? Finns flatvärlden och vad består den av?

Det här med vad som är typiskt flatigt... Det är väl lite så att så fort folk i allmänhet har en generell uppfattning om vad som är flatigt eller inte så känns det fel. Ungefär som att jag MÅSTE ha baggy brallor bara för att jag är gay. Men lever man mitt INUTI hela härligheten så vet man ju att det är jäkligt vanligt med baggy brallor. Det blir väl lite så att det är mer okej att prata om "hur flator är" när man sätter orden på sig själv och det är mindre roligt när man hör från andra hur man ÄR.


"Flatvärlden" är mer en term jag använder för att beskriva kretsen av flator. Eftersom det (ofta) är färre flator än heterosar i en stad så blir det ju lätt att alla känner alla. Men bara för att det finns en flatkrets (eller flera) betyder det ju inte att flatorna som ingår i den beter sig på något gemensamt sätt eller har gemensamma klädkoder. Nej det är nog väldigt spritt. Men som i alla mindre subkulturer så bildas ibland olika trender. Går man på gayklubb här till exempel så ser man typ 5 av 10 flator med baggy brallor, spretigt hår och skjorta. Därför kan man ju tycka att det är lite flatigt. Men eftersom jag själv inte ser ut så, så är det ju inte en generell sanning och därför inget man kan utgå ifrån att det är typiskt flatigt.

Så det är både på gott och ont. Men samtidigt kan jag tycka att det är roligt med flatighet. Jag tycker att det är roligt om flator sticker ut lite. Jag tycker om att inte vara en i mängden jämt. Att jag är flata är som en kryddig liten extragrej. (Jag kallar det stolthet.) Men jag blir arg när ANDRA påpekar att jag skulle vara annorlunda. Det är väl lite som syskonkärlek. Jag själv får prata strunt om mina syskon, tycka att de är jobbiga, irritera mig på dem, slå dem lite lagom. Men skulle någon annan kröka minsta lilla hårstrået på dem, eller yppa minsta lilla fula ordet om dem så skulle jag bli helt vansinnig.

Det är väl lite samma sak med flatkultur. Jag själv får komma med grova generaliseringar och säga att "höhö, hon snusar ju och har baggy brallor, det är klart att hon är gay!" Medan om någon annan skulle säga "Men DU är ju gay, då måste DU väl snusa?" så kan det göra mig otroligt irriterad.

Paradoxalt och motsägelsefullt. Jag vet. Men så är det.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Well said.

Postat av: Manuela

precis så är det. du är verkligen genialisk med ord.

2008-02-06 @ 18:49:58
URL: http://gioia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback