Men hur vet man att man är gay?

En ytterst vanlig fråga. Jag tycker att frågan är väldigt bra. Och svår. Svår för vissa men lätt för andra. Ett vanligt misstag som ärkeflatorna som vetat att de var flator sedan befruktningen gör är att de tycker att frågan borde vara lika lätt för alla.

Det kan tyckas vara lika självklart att veta om man gillar korv med eller utan senap som det är att veta om man gillar att pippa folk med eller utan penis. Riktigt så enkelt är det inte för alla. Vi får ju inte glömma att det finns de som både gillar med och utan senap och som till och med kör med ketchup och räksallad, allt i en härlig normlös sörja.
Jag var själv en ovetande sökare när min flathistoria startade. Tecknen fanns ibland, för att sedan försvinna helt, för att återuppstå i drömmarna till att rinna ut i sanden. Tiden snurrade runt i dessa cykler och någonstans fann jag en bra balans och trygghet i att veta att jag inte visste. Det fungerade. Jag hade pojkvän som jag var trygg med och det gjorde att jag slapp tänka så mycket. Men tänka, det är en av mina favoritsysselsättningar så till slut vägde ändå nyfikenheten över. Tanken att det kanske finns något bättre fanns alltid nära till hands. 

Det fanns många ledtrådar. Några av dem reagerade jag över och några av dem ignorerade jag för att jag ville slippe oroa mig över att jag inte var som alla andra

Ledtråd 1: Dagis
Jag var kär i mina dagisfröknar och när de andra barnen ritade prinsar och prinsessor så ritade jag nakna brudar. (Ja, det finns tre kurviga fruntimmer i min pärm från dagis. Något som skulle visa sig ganska genant under min senare uppväxt.)

Ledtråd 2: Basketbruden
Basketbruden som kom in i mitt liv i sjuan. Jag ville vara som henne, klä mig som henne, jag tyckte som henne, jag började gilla basket, jag kunde inte sluta tänka på henne. Kärlek säger några, besatthet säger andra. Själv sa jag att jag bara ville bli kompis med henne för att hon verkade kul. Jomenvisst serru.

Ledtråd 3: Homofobin
Alla andra måste vara gay!

Ledtråd 4: Fucking Åmål
Herregud, tänk om mina föräldrar skulle veta att Fucking Åmål låg gömd längst nere i min skrivbordslåda. De skulle ju börja tro en massa saker!

Ledtråd 5: Drömmarna
Citat ur ett frågebrev till ungdomstidningens sexspalt: "Jag är en tjej som verkligen älskar min pojkvän, men så fort vi har sex så fantiserar jag om tjejer. Jag kan inte komma utan att tänka på tjejer. Är jag otrogen mot min kille?"
Svaret: "Nej, men du är förmodligen inte straight heller."
"Det finns faktiskt de som tänder på själva tanken med tjejsex, utan att de skulle vilja ha det i verkligheten!" ville jag svara.

Min egen väg. Från nyfiken till övertygad:
1. Blev medlem på QX, av ren nyfikenhet. (Det stod heterosexuell på min sida.)

2. Började prata med flator. ("Fatta, livs levande flator!!" tänkte jag.)

3. Frågade mina tusen frågor:  "Hur visste du, hur reagerade dina kompisar, hur träffar du tjejer.." (Tack till de snälla tålmodiga flator som tog mig under sina vingar och på ett tryggt sätt lugnade mig inför min homo-oro. Jag är lite av en sådan själv idag tror jag. Vet inte hur många sådana mail jag svarar på i veckan.)

4. Jag stämde träff med en flatbrud. (I kompissyfte så klart.)

5. Jag satte på bruden. (Fortfarande i kompissyfte enligt mig själv.)

6. Någonstans här började den riktiga förvirringen uppstå. Jag blev inte kär i bruden. Jag var alltså straight!

7. Insikt: Bara för att man gillar tjejer behöver man inte bli kär i första bästa flata.

8. Kärlek.

9. Kärlek.

10. Kärlek.

11. Övertygad.

Kommentarer
Postat av: Femmelicious

Detta är ett gammalt inlägg (om någon mot förmodan skulle märka det.) Var tvungen att ta bort det gamla eftersom en av kommentarerna avslöjade en e-mailadress som inte gick att radera på annat sätt. Det verkar däremot som att ämnet är högst aktuellt fortfarande, eftersom som många mailade adressen i hopp om att få hjälp att klura ut sin sexualitet.
Är du en osäker bisexuell så kan jag gärna agera frågelåda här istället!

2007-09-12 @ 15:56:50
Postat av: 1, 2, 3

Gillar inlägget.. gammalt eller inte ;)

2007-09-12 @ 17:57:52
Postat av: Anonym

mycket trevligt inlägg!

2007-09-12 @ 22:03:06
Postat av: Anonym

bra inlägg! nej det är ju inte så lätt alltid...

2007-09-12 @ 23:29:02
Postat av: Den där Manuela

ah! sånt klockrent inlägg :)!
hade ungefär samma tankar och funderingar och nu sitter man här som en gammal flata och delar med sig av sin vishet. fattas bara att man sörplar te och har en katt som stryker kring benen. bara katten som fattas, sen är jag komplett *s*

Postat av: fisken

Hej!

Håller på och känner efter var jag står... Svårt... Kan du hjälpa mig, tror du?

Kände igen mig i det du skriver. Ritade bystiga kvinnor på mina teckningar när jag var liten, var imponerad av hur vacker min ena klippdocka var... =) Brydde mig inte så mycket om Ken när jag lekte med Barbie heller. =) Avgudade en av mina kvinnliga lärare i lågstadiet. Hade en väldigt bra vän som jag "lekte" (inget sex, men något på den vägen)med. Var också "besatt" av henne, hon var mitt allt!

När vi fick i uppgift att skriva en historia skrev jag om ett lesbiskt par... Frågade alltid min bästa vän om vad hon skulle säga om jag var lesbisk (detta var i högstadiet).

Har varit kär, antar jag, i en tjej som jag aldrig fick kontakt med.

Har dock bara haft relationer med killar, som jag alltid avslutat. Inte känt så mycket sexlust med dessa killar mot slutet av vår relation. Har funderingar kring om relationen avslutades för att jag inte kände någon lust längre eller om det har varit så att jag avslutat förhållandena för att det inte känts rätt och att lusten därför avtagit...?

Jag antar att jag bara borde prova...!? Men så svårt. Önskar att någon kunde säga att jag är det ena eller det andra...!

Vad tror du om lilla mig?

Varma hälsningar

Fisken

2008-02-06 @ 20:25:17
Postat av: Femmelicious

Fisken, det blev ett så långt svar så att jag gör ett eget blogginlägg av det :)

2008-02-09 @ 11:30:40
Postat av: Fisken

Tack för ditt svar! Har faktiskt en del flatkompisar så jag känner mig inte helt ensam. Får fortsätta tänka efter lite grann. Du verkar i alla fall jättesnäll och som en människokännare. *kram*

/Fisken

2008-02-17 @ 17:18:22
Postat av: Femmelicious

Fisken, lycka till! Vill du snacka vidare så skriv om du har någon användare på qx till exempel. :)
/F.

2008-02-18 @ 08:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback