Sjukhusångest

Ni som hängt med ett litet tag vet att jag för en tid sedan fick ett klamydiasamtal från en tant på sjukhuset. Hon menade att nån snubbe namngett mig som sexpartner. Jag blev smått förvånad eftersom det var väldigt länge sedan jag var intim med någon av typen y-kromosom. Dessutom är jag en duktig flicka som ändå testade mig i höstas, bara för att. Då hade jag ingenting, så jag skulle bli ytterst förvånad om det visade någonting idag.

Men ändå, när jag nu sitter här och om en kvart ska ta min gamla lilla volvo upp till sjukan så kryper sjukdomsångesten på. Jag börjar tänka att baciller smittar ju överallt, jag kanske har haft det i flera år men det är bara det att det inte visat något på de tester jag gjort... Eller tänk om jag har något ännu värre. Typ herpes eller något obotligt som HIV. Ångest som sagt. Könssjukdomar är en av mina värsta fasor.

Så då känns ju en liten släng av klamydia inte så farlig ändå kanske. Nej jag ska ta modet till fånga nu och åka upp och kissa i den där lilla muggen. Min egen logik säger att det inte är någon fara. Men den har ju tyvärr haft fel ett antal gånger.

Kommentarer
Postat av: Linnah

Äsch, det löser sig, klamydia går att bota!! Plus att sannolikheten är typ väldigt låg.
Vill också påpeka att närmare 80% har herpes, antingen typ 1 eller typ 2, de flesta föds med det eller får det senare men får aldrig någonsin några symptom. (Enda sättet på vilket du kan kolla det är via blodprov då man testar för antikroppar. Och för att få göra det kan man få bråka rätt mycket - ask me...) I princip alla som nånsin haft mer än två sexpartners har någon gång haft eller kommer att få en könssjukdom, även om många inte vet om det. Kan också meddela att det t.ex. finns 20 olika sorters kondylom, varav bara 4 ger symptom, och på de fyra sorterna är det bara 70% av befolkningen som KAN få symptom!
(För att skrämma upp dig lite extra... ;) )

Postat av: Femmelicious

Åh herremingud. Ja nu är i alla fall testerna gjorda. Hon frågade även om jag ville ta nåt nytt test av nåt som hette typ Mykoplasma? Det var likvärdigt med klamydia ungefär, som jag uppfattade saken. Hon höll med om att det nog inte är nån stor fara eftersom jag nyss testade negativt, men som sagt alltid bättre att testa en gång för mkt en än gång för lite... Tack för att du delar med dig av dina stora kunskaper :)

2007-06-13 @ 09:51:56
Postat av: Linnah

Ja, mycoplasma är väl ungefär liknande klamydia har jag förstått. Jag är inte säker på den sjukdomen alls, men jag har för mig att det inte visar sig på vanligt klamydiatest, men att det i övrigt är i princip likvärdigt.

2007-06-13 @ 19:55:27
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback