Mitt i naturen

För ett par dagar sedan satt jag på en solig balkong och njöt av det härliga sommarvädret. (Mycket ovanligt denna sommar.) Där satt jag i godan ro när jag plötsligt hör en surrande geting som luktat sig till min marmelad på fjärde våningen. Först blev jag irriterad och fångade in getingen i ett upp och ner-vänt glas. Harmonin och fågelkvittret infann sig igen för en liten stund. Getingen som däremot inte gillade tanken på att ha flugit fyra våningar upp i luften för att bli infångad i ett växthusliknande glasfängesle. Jag fick så dåligt samvete så jag stoppade in en sked marmelad som getingen genast började smaska på.

Det var dagens goda gärning, tänkte jag och hoppades att jag under dagen skulle bli behandlad på samma givmilda sätt av någon annan. Allt enligt dagens goda kharma. (Nu vet jag inte om jag hamnade på minus igen eftersom jag glömde bort att släppa ut getingen, men det är bara en parantes.)
 
Dagen och kvällen fortsatte i naturens tecken då jag och en viss brud åkte upp till min sommarstuga som ligger mitt i naturen, tre kilometer från närmaste asfalterade väg. (Det är var jag kallar buschen, ni stockholmare tror att allt är busch som ligger utanför tunnelbanans mystiska gräns, men så är icke fallet.)

Vi eldade i öppna spisen, åt god middag med tända ljus (inte så romantiskt som det låter eftersom det var myggljus som luktade mördarkemikalier) och senare på kvällen gick vi ner till sjön för att bada lite. (Hej isvak.) Det hade kunnat bli riktigt hett om det inte var för att det var svinkallt och min puppa varnade mig för att bli steril och bruden jag hade med mig hackade tänder och fick blåbärsfärg på läpparna.

Det finns en stor nackdel med att bo i Norrland:
MYGG.
I romantiska filmer med nattbad och levande ljus och heta stunder framför brasan besväras aldrig skådespelarna av mygg. Hur ska man kunna vara sexig när man har fem myggor som biter en i rumpan?

Dagen efter skulle jag iväg och jobba så vi packade ihop tidigt på morgonen. Vi tog ett inte lika kallt morgondopp i sjön (det finns varken toalett, rinnande vatten eller el.) och jag åkte till jobbet och kände mig lika fräsch som man känner sig när man inte duschat på några dagar, badat i dy och sjögräs, kissat i skogen och tvättat händerna i en vattenpöl.

Men det var ändå en jävligt bra helg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback