Flatan kliver ut. Och ut. Och ut.

När jag kommer ut för olika personer (såna man inte står så nära) så möts jag ofta av tre eller flera "Jaha!" på raken. Först när jag berättar, sedan när de verkligen är säkra på att de hörde rätt, och senare när de till slut förstår. I det läget efteråt finns det enligt mina erfarenheter två kategorier av människor.

1. Gruppen "Jag är överraskad och jag står för att jag blev överraskad." 
2. Gruppen "Jag blev överraskad, men låtsas vara oberörd fastän jag inte är det." 

Det är den senare gruppen jag stör mig på. Än så länge har jag i ärlighetens namn inte mött någon som är helt oberörd och som liknar ett outande med att man lika gärna hade kunnat berätta vilken typ av frukost man föredrar. Jag blir själv överraskad när någon man automatiskt trott varit straight visar sig vara gay. I och för sig handlar min överraskning oftast om entusiasm över ett gemensamt regnbågsförstånd. Men ändå.

Tillbaka till störiga Kategori 2, de intetsägande. Jag tror egentligen inte att de har några problem alls med min läggning. Det är bara det att de är LIVRÄDDA att jag ska tro att de har problem med det. Så de säger "Jaha!" och börjar prata om vädret och ger sig själva en mental klapp på bröstet och tänker "Ja nu var jag duktig som inte visade på något sätt alls att jag blev hysteriskt förvånad. Nu är jag politiskt korrekt och SÅ duktig SÅ."

Nej, då är det roligare med de som säger "Jaha!" och funderar några sekunder och sen faktiskt frågar vad de undrar.
- Har du vetat det länge?
- Hur länge har du och din tjej varit tillsammans?
- Hur många vet om det?
- Hur känns det?
Lesbianism råkar vara ett av mina favoritämnen, liksom att prata om mig själv, så där brukar jag lätt slå två flugor i en smäll. Det är tråkigt att folk inte ska våga uttrycka sina känslor inför något bara för att de tror att jag ska blir sur eller stött. Det är som att de tar för givet att jag ska skämmas lite över min läggning så att jag inte vill prata om den. Men då skulle jag väl inte ha berättat det från första början?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback