Är du säker på att du inte är gravid?

Igår var jag hos doktorn. Den senaste tiden har jag nämligen haft en ful ovana att vilja gå runt och svimma lite varstans. Detta fenomen blir ganska irriterande i längden eftersom relativt pinsamma situationer kan uppstå. Ta Hemköp till exempel. Eller när man har sex. Ja ni förstår det kniviga.

Doktorn kollade blodtrycket och konstaterade att det var ganska lågt. Sen frågade hon om jag äter och dricker som man ska och om jag har diabetes i familjen.
− Jag äter som jag ska och har ingen diabetes i familjen, sa jag.
Hon tittade fundersamt på mig, la huvudet på sned och såg bekymrad ut.
− Är du säker på att du inte är gravid? Undrade hon.
− Ehh, ja jag är säker.
− Men har du verkligen kollat upp det? Du vet, man kan bli gravid utan att det märks, sa hon som vet bäst.
− Ja jo, det kan man säkert. Men jag är inte det.
− Jag tycker nog att vi ska kolla upp det för att vara på den säkra sidan.
− Jo fast, för det första har jag mens, för det andra har jag flickvän.
− ...Ehh, jaha! På så... vis. Jamen då så. Ja nä då kanske du inte är gravid.
− Nej jag tror inte heller det.
− Ja då måste det ju vara att du slarvar med att dricka vatten.

Hon tog blodtrycket och sen räckte det för dagen tyckte hon. Inte ens ett ynka litet blodprov gjorde hon. Men jag skulle "boka en tid om det blev värre." (Jag trodde det var därför jag var där.) Och jag skulle skriva upp i alla situationer som jag får svimningskänslor. (Ska jag skriva "när vi pippade häromnatten"?)

Nu ska jag äta frukost så jag kan övertyga i alla fall mig själv om att det minsann inte slarvas med maten.

Kommentarer
Postat av: Saga

Jävla läkare som inte tar en på allvar!! gå till en annan läkare är mitt råd. (själv fick jag gå till inte mindre än sex stycken innan de började ta prover som konstaterade både det ena och andra) Det är ju inte normalt att svimma bara sådär så ofta.

Postat av: dummie

Så homon får annorlunda/sämre läkarvård bara för att läkaren blir nervös?! Herregud, så illa trodde jag inte det var!
Inte nog med att det är svårt att vara gay, ska man behöva riskera livet för det också!
Skärpning!

2007-08-25 @ 03:02:29
URL: http://vendettor.blgospot.com
Postat av: Linnah

It's a classic...

2007-08-25 @ 13:37:31
URL: http://linnahihufvudstaden.blogspot.com
Postat av: *

forgive me

2007-08-25 @ 17:30:10
Postat av: Lintin

Haha, vad skönt det måste kännas att veta att du är i kompetenta händer. Bra att sex års studier har lärt dem att om man svimmar hela tiden är man antingen gravid eller dricker för lite vatten, fantastiskt!

2007-08-26 @ 10:50:21
URL: http://www.lintins.blogspot.com
Postat av: Nina

Haha..åh, det känns så väl igen. Så väl, så väl.

Själv åkte jag upp akut för ett par år sen efter att ha svimmat (vet fortfarande inte vad svimmningsattacken kan ha berott på). Fick träffa en läkare som började klämma på min mage (magen var liksom inte problemet) och började ställa frågor om pojkvänner, gravididet etc. etc.

"Nej, jag har ingen pojkvän" och "nej, jag är inte gravid".

"Är det säkert det? Jag menar...du behöver ju händelsevis inte ha haft ett stadigt förhållande för att kunna bli gravid".

"Nej, men en Man ska väl ändå till för att kunna bli det? Och det är inte min grej".

Där nånstans _tror_ jag han började förstå.

Känns bara så dumt (och förnedrande) att det ska behöva dras till sin spets så att man ska behöva sitta och bekänna läggning efter att ha svimmat. Jag vet att de inte frågar av ondo eller så, men det som kan störa mej är att ett ord som "lesbisk" inte verkar existera exempelvis inom vården.. Tur man kan skratta åt det iaf. :)

2007-10-12 @ 04:54:46
URL: http://ninis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback