"Jag ska minsann vara hetero"

Det är sent nittiotal och jag är tretton år. Jag och fyra tjejkompisar har pyjamasparty. Vi har lagt ansiktsmasker, haft gurka på ögonen och gjort tjejsaker hela kvällen. Runt midnatt lägger vi oss i sovsäckarna och trängs i Flisans* flickrum med snedtak, billybokhyllor och affischer med pojkband. Vi skrattar och skvallrar och fnittrar. Plötsligt säger någon:
− Vet ni att ungefär två stycken i varje klass är homosexuella. Tänk om det är någon av oss?
Jag visste att jag absolut inte kunde vara homosexuell. Ändå kände jag att jag blev varm om kinderna där i sovrumsmörkret. Hjärtat klappade och jag försökte febrilt tänka ut hur jag skulle svara för att ingen skulle bli misstänksam. 
− Jag tror att det är Ditte* i så fall, sa jag och försökte låta lite cool. Hon är ju redan så konstig så det skulle inte förvåna mig ett dugg. Kolla på hennes hår bara.
Diskussionen flöt på och jag gjorde mitt bästa för att skylta med mitt pojkgillande, men bara lagom mycket så att ingen skulle tro att jag överdrev och blev misstänksam ändå. En balansgång på liv och död för mitt trettonåriga jag.
Där och då beslutade jag mig för att aldrig trilla ner i gayfällan och bli lesbisk. Nej, jag skulle vara normal och leva lyckligt heterosexuellt liv. "Pojkar is the shit, pojkar är det bästa som finns. Åhh vad jag gillar pojkar..."
Efteråt hade jag ont i magen och mådde illa. Jag skyllde på chipsen. 

Tillbaka till 2007 och en mer sund självbild. På omvägar har jag hört att Flisan är flata. Och hon har nog ingen aning om mig skulle jag tro. Jag har inte pratat med henne på några år. Jag undrar om hon kommer ihåg pyjamaspartyt lika väl som jag.


 * Råkar du heta så här så kan du vara lugn, det handlar inte om dig.

Kommentarer
Postat av: Wicky

gud vad läskigt. jag gjorde i princip samma sak. tjejkväll, i den åldern och (fast jag drog upp det) att det fanns 2 hbt:are per klass. Och pekade hela tiden ut olika människor. "Bara ingen tänker att jag skulle kunna vara .. en sån! Jag är mninsann jättehetereo". :o

Postat av: från samma stad som du

För mig var det självklart att i diskussioner när man gick på högstadiet hävda att jag visst skulle kunna ha sex med en tjej. Jag o en annan tjej sa det och pushade/peppade varandra, mest för chockfaktorn dock tror jag. För när jag blev helt sjukligt förälskad i en tjej förnekade jag det och såg till att förlora oskulden till en kille illa kvickt...

2007-04-12 @ 17:01:03
Postat av: Femmelicious

Wicky, vad skönt att veta att det finns fler som jag :) När folk säger att homofoberna är de som egentligen är gay så kan jag ju bara hålla med. Hehe, jag var ju nästan sån själv...
"Från samma stad som du", tänk om jag känner dig slog det mig precis...

2007-04-12 @ 18:48:55
Postat av: från samma stad som du

det var i alla fall inte dig jag var kär i för hon har flyttat till västkusten och lever som flata enligt rykten. sensmoral: jag skulle hoppat på na medan jag hade chansen.

och jag brukar inte känna så många i staden vi är från eftersom jag flyttade direkt efter grundskolan.

2007-04-13 @ 15:46:36
Postat av: från samma stad som du

Det kanske vi gör, men jag brukar inte känna människor från vår stad eftersom jag flyttade efter nian.

Där emot vet jag att du inte är min hemliga högstadiekärlek för hon flyttade till västkusten och lever tydligen med en tjej. sensmoral: skulle ta't 'na när jag hade chansen....

2007-04-13 @ 16:02:51
Postat av: från samma stad som du

det gör vi säkert inte, jag flyttade direkt efter nian. Men vi har säkert någon koppling, beror på vilken årgång du är?

Du är i alla fall inte tjejen jag var kär i på högstadiet, för hon flyttade till västkusten och ryktet säger att hon är flata! sensmoral: skulle ta't 'na när jag hade chansen.

2007-04-15 @ 10:43:01
Postat av: från samma stad som du

nu fick jag samma sak sagt många hundra gånger eftersom min dator aldrig visade att det fastnat... hahaha..

2007-04-15 @ 10:43:55
Postat av: Femmelicious

Hehe, ja jag förstod det. Min dator brukar göra exakt samma sak. "Min" flata flyttade till Stockholm tror jag. Hon ringde mig en gång för ett par år sedan, det var då ungefär fyra år sedan vi setts, men jag var ute på en båt så samtalet bröts och efter det fick jag inte tag i henne igen. Hon hann bara fråga hur det var med mig nuförtiden. Hon ringde från dolt nummer så jag kunde inte ringa upp. Jag är fortfarande nyfiken på vad hon ville...

2007-04-15 @ 11:25:03
Postat av: från samma stad som du

bisarr händelse. men när vi ses kan vi säkert hitta en koppling mellan dig, mig och din flata eller mig, dig och min flata. eller så känner vi som sagt säkert redan varandra.

måste ju fråga vilket väderstreck av stan du kommer ifrån?

2007-04-15 @ 23:08:07
Postat av: Anonym

Ditte är också flata :D <----

2007-04-30 @ 10:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback